II. fáze rozvoje individuálních dovedností - krytí míče, vytváření volného prostoru
Plynule navazujeme na předchozí článek na našem blogu Trénink technické koordinace - benefity, ve kterém jsme si rozebrali I. fázi rozvoje individuálních dovedností. V tomto díle se zaměříme na II. fázi, tou je naučit se krýt si míč a vytvořit si volný prostor.
II. fáze: naučit se krýt si míč, vytvořit si volný prostor
V tréninkovém procesu přípravkových i žákovských kategorií jsou dnes moderní poziční hry s přečíslením 4 na 2, 5 na 3, 8 na 4 atd. Trenéři mládeže preferují "pozičky" s domněním, že naučí své svěrence španělskou hru tiki-taka po vzoru FC Barcelona. Opak je pravdou
A když už se někdo z hráčů odváží poslat vertikální (kolmou) přihrávku, akce ztroskotá na tom, že příjemce neudrží míč pod tlakem obránce, který dostupuje za ním.
"Až 75 % soubojů 1 na 1 v anglické Premier League jsou, když je obránce přímo za útočícím hráčem, který přebírá míč."
Pokud je tato statistika pravdivá, schopnost převzít míč pod vysokým tlakem a udržet jej v tězké situaci je obrovský důležitá vlastnost, kterou by měl hráč ovládat, pokud chce pomýšlet na nejvyšší fotbalové mety.
Otázky pro mládežnické trenéry zní:
- Jak často pracujeme na těchto situacích v tréninkovém procesu?
- Jak tuto dovednost hráče dostat do našich hráčů, aby se zlepšovali a zároveň je to bavilo?
Když se zaměříme na hráče, kteří excelují v krytí míče pod tlakem soupeře a dokážou se z těžkých situací 1 na 1 vymanit, a to za pomocí rychlých změn směru, zasekávaček a otoček. (Hazard, Coutinho, Messi, Silva, Iniesta atd.), musíme se zaměřit na tyto detaily, abychom byli úspěšní ve hře:
- Vytvořit si prostor před převzetím míče - učit hráče, jak si vytvořit prostor před obráncem pomocí klamavých pohybů, skrytých pohybů, odtlačením a vystartováním od soupeře.
- Pozice těla při převzetí - učit hráče, aby se neustále snažili své tělo natáčet tak, aby viděli obě branky na hřišti jak nejčastěji je to možné.
- Skenování - učit hráče, aby neustále "skenovali", co se děje kolem nich, než obdrží přihrávku. To přímo souvisí s postavením těla, aby si hráč mohl udělat co největší možný obrázek.
- Vzdálenější noha při převzetí - učit hráče, aby přebírali míč vzdálenější nohou od obránce, to úzce souvisí s natočením těla, aby míč byl co nejdál od soupeře.
- Jak používat ruce a nohy k ochraně míče - učit hráče, jak užívat ruce a nohy, aby si vytvořili prostor na hřišti a odrazili nápor přímých protivníků. Práce s tělem při krytí míče není až tak spojena se silou, jako spíše se správným použitím těla.
- Hra oběma nohama - naučit se důležitost změn směru oběma nohama a umět přijmout přihrávku oběma nohama je zcela nezbytná.
- Klamání tělem - učit hráče klamat tělem, aby poslali soupeře na opačnou stranu, než se chtějí uvolnit, čímž si vytvořili prostor pro otočení se s míčem a únik do volného prostoru.
- Používání různých částí chodidla a skrytých doteků - naučit hráče jak provést změny směru vnitřní i vnější částí chodidel a také podrážkou. Kromě toho také učit, jak do poslední chvíle utajit dotyk, nebo jak udělat, aby míč prošel přes vaše tělo, aniž byste se ho museli dotknout.
- Druhý dotek "mimo cestu" - naučit hráče, aby se druhým dotykem dostali na opačnou stranu, než byl jejich první dotek, aby dokonale zmátli a obehráli protivníka a uvolnili se do volného prostoru. Tuto techniku mistrovsky ovládá Andrés Iniesta,
Jak vše dostat do tréninkového procesu?
Teď je potřeba tyto detaily přenést do tréninkového procesu. Jdeme na to.
(1.) Vrátíme se do I. fáze rozvoje individuálních dovedností, kdy různé pohyby procvičíme v rámci technické koordinace - různé změny směru, vnitřní / vnější stranou nohy, podrážkou, klamavé pohyby, a to bez tlaku soupeře.
(2.) Následně přidáme obránce, který brání jako "kamarád" - pro větší úspěch na míči. Protože když děti zažívají úspěch, fotbal je více baví a o to rychleji se zlepšují. Pasivně bránící protivník je pro nácvik realističtější než kužel nebo jiná statická tréninková pomůcka. Níže ukázka nácviku krytí míče (změn směru) a následného explozivního uvolnění se do volného prostoru s pasivním obráncem. Předvádí Ricardo Moniz (skill trenér) s Ismailem Aissatim v době, kdy oba pusobili v PSV Eidhoven. Od 22. sekundy.
(3.) Nyní tuto dovednost budeme zlepšovat v herních a průpravných cvičeních 1 na 1 proti typově různým protivníkům (velikost, rychlost, úroveň napadání). Hráči se rychle učí, co je potřeba pro úspěch, a také proč je důležité skenovat si volný prostor před přijetím přihrávky. Přikládám tip na výborné průpravné cvičení 1v1+2 z akademie FC Porto, když zde technické dovednosti rozvíjel holandský trenér Pepijn Lijnders, který je v současnosti pravou ruku Jurgena Kloppa v FC Liverpool.
(4.) Hry malých forem. Nakonec následují malé hry, kdy hráči musí reagovat ve vysoké rychlosti na náhodné herní momenty. Hry jsou nepředvídatelné a přenesení této techniky do souvislého herního děje je důležitým posledním krokem. Chceme, aby hráč své naučené dovednosti efektivně uplatnil ve hŕe.